tiistai 6. joulukuuta 2016

Pisatutkimuksen kärkipäässä ovat suomalaiset tytöt



Uusien Pisa-tulosten perusteella pitää olla sekä iloinen että huolissaan.

Suomalaiset tytöt menestyvät, ovat kakkosia, pojat menestyvät paljon huonommin. Matematiikan tulokset ovat lähiaikoina kaikilla heikentyneet, kuten luonnontieteenkin tulokset. lukutaidon heikkeneminen pysähtyi, luultavasti tyttöjen lukuinnostuksen vuoksi.

Luonnontieteissä parhaita oltiin Singaporessa ja Japanissa. Luonnontieteessä suomalaiset tytöt olivat poikia parempia.

Myös alueellisia eroja oli paljon, yllättäen Länsi-Suomessa menestyttiin huonosti, tai en tiedä oliko se niin yllättäen. Turku on luokiteltu Etelä-Suomeen. Pääkaupunkiseudulla menestyttiin parhaiten.

Ylen uutisessa TÄÄLLÄ, opetusministeri kommentoi, että "paras tapa ehkäistä eroja koululaisten menestyksessä on opettajien täydennyskoulutus".

Opettajia pitää kouluttaa ja koulutetaankin, eli kaikki opettajat käyvät jo nyt perinpohjaisen opettajan koulutuksen eli aineen opettajat yläkoulussa ja lukiossa "auskultoivat" ja luokanopettajat suorittavat pitkän koulutuksen, mihin näille tarvitaan täydennyskoulutusta. Hyvä tietenkin  että vanhempiakin opettajia täydennyskoulutetaan. Mutta tämä Pisa-tulos ei ole opettajien vika, eikä johdu puutteellisesta opettajan koulutuksesta. Opettajat Suomessa ovat hyviä. Tosin eräillä aloilla (esim. ammatilliset opettajat) auskultointi on nykyään paljon keveämpää kuin ennen.

Kuitenkin Pisa-tulokset ovat paljon puhuvia. Puhutaan laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja hyvästä peruskoulusta, mutta minusta se vaatii resursseja eli selkokielellä rahaa. Järkevän kokoiset ryhmät (ei liian pienet eikä isot), hyvä opetussuunnitelma ja vaatimustaso pitää olla kohdallaan. Vaaditaanko pojilta samoja suorituksia kuin tytöiltä, vai mistä ero johtuu? Yhä enemmän koulussa on siirrytty tabletin taputteluun ja tietokoneiden näpelöintiin. Tämä ei nosta oppilaan osaamista matematiikassa eikä lukutaidossa. Lukemaan oppii lukemalla, ja matematiikkaa oppii laskemalla. Jos osaamistaso ei riitä luokalta pääsemiseen, miksi oppilas voi siirtyä seuraavalle luokalle?

Luonnontieteissä oltiin viidensiä pisteillä 531, Singapore oli ykkönen pistein 556, Viro oli Suomen edellä pistein 534. Tutkimuksessa keskiarvo vataa tyydyttävää tasoa, joka on 484–558 pistettä, huippuosaajataso on yli 708 pistettä. Suomessa luonnontioeteiden taso on laskenut jatkuvasti, eli miksi kopulua pitio uudistaa? Luonnontieteissä suomalaiset tytöt ovat poikia paljon parempia.

Virolaiset osallistujat ovat myös matematiikassa Suomen edellä niin Pisa tutkimuksessa kuin peruskoulun matematiikkakilpailuisssakin. Pisassa virolaiset sauivat tuloksen 520 ja Suomi 511, suomalaiset opvat keskimäärin tyydyttäviä. Matematiikassakin tullaan alas kuin kuuluisan lehmän häntä: 544, 519 ja nyt 511. Tytöt ovat Suomessa poikia parempia.

Lukutaidossa poikien ja tyttöjen ero on suurinta
Lainaus " Suomessa ero tyttöjen ja poikien heikoiten pärjänneen kymmenyksen välillä oli 65 pistettä ja parhaiten pärjänneen kymmenyksen välillä 31 pistettä tyttöjen hyväksi". Pisa 2015-julkaisu s.49.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Roskapostin vuoksi kommenttien valvonta on päällä.
Kiitos kuitenkin, että kommentoit :)